Maak het oplichter niet te makkelijk
De maand april staat in het teken van senioren en veiligheid. Op initiatief van het ministerie van Justitie en Veiligheid is de campagne 'Maak het oplichters niet te makkelijk' van start gegaan. Vier weken lang wordt aandacht besteed aan verschillende vormen van criminaliteit en wat u zelf kunt doen om te voorkomen dat u slachtoffer wordt van deze vormen van criminaliteit. Deze week staat spoofing centraal.
Spoofing, wat is dat?
Spoofing betekent letterlijk 'nabootsen'. Een oplichter gebruikt een trucje om een andere identiteit aan te nemen. Deze oplichter kan zich voordoen als iemand van uw bank. Het telefoonnummer van de bank manipuleert de oplichter, waardoor u daadwerkelijk het telefoonnummer van uw bank in het scherm ziet staan. De oplichter geeft via de telefoon aan dat er iets mis is met uw rekening of bankaccount en vraagt u om het geld over te maken naar een zogenaamde kluisrekening of veilige rekening. Er kan ook gevraagd worden om uw privé- of inloggegevens.
Wat te doen?
- Let op! Banken vragen nooit om geld over te maken naar een andere rekening.
- Let op! Banken vragen nooit om persoonlijke- of inloggegevens.
- Doen! Verbreek de verbinding als u het niet vertrouwt.
- Doen! Zoek zelf het telefoonnummer op van de instantie of bank en doe navraag naar het telefoongesprek.
Bent u toch slachtoffer geworden van deze manier van oplichting maak dan melding bij uw bank en doe aangifte of melding bij de politie. Schaam u vooral niet, door de geraffineerde manier van werken kan iedereen slachtoffer worden van deze manier van oplichting.
Informatie en tips
Veel informatie en tips kunt u vinden op www.maakhetzeniettemakkelijk.nl onder de campagne senioren en veiligheid 2022.Daar staan ook video's die duidelijke uitleg geven over Spoofing. Verder kunt u informatie vinden op: