In het laatste verkeersoverleg met de gemeente zijn de volgende onderwerpen besproken.
- De verkeersinrichting van de Merwededijk na de versterkingsoperatie.
De Graaf Reinald Alliantie begint concreet aan de dijkversterking. De Klankbordgroep Oost-Gorinchem (KBG-OG) heeft zorgen over de inrichting van de weg. Daarom hebben we besloten om de politiek over het voorgestelde verkeersontwerp te alarmeren, door op 10 juni de zeepkist op te gaan tijdens de gemeenteraad. Door diverse fracties is onze boodschap positief ontvangen. Naar aanleiding daarvan hebben wij met wethouder van Zanten gesproken, die heeft toegezegd in overleg te gegaan met de Alliantie en met de verkeerskundigen van de gemeente. Procedureel is het goed dat de verkeersinrichting aan de orde komt in een overleg tussen de gemeente en de Alliantie, ook al is de gemeente naar onze mening uiteindelijke hierop aanspreekbaar. De KBG-OG is van oordeel dat er hierover een politieke beslissing zou moeten worden genomen. Door de wethouder is geopperd een Informatie & Oriëntatie (I&O) bijeenkomst te houden van de Raad. Dat lijkt ons een goed voorstel omdat daarmee de politiek hierover kan besluiten.
Wat betreft de verkeersinrichting gaat het over twee gedeelten van het dijkvak binnen de gemeente:
- Het gedeelte tussen de Wal en de Vestingweg, waarvoor de gemeente van meet af aan een eigen positie heeft opgeëist. Dit is een doorgaande weg met een relatief hoge intensiteit van auto’s, fietsers en voetgangers.
- Het gedeelte tussen de Vestingweg en Vuren, waar volgens de Alliantie de gastvrije “Gelderse variant” zal gaan gelden als een leidraad voor de verkeersinrichting. De KBG stelt voor deze (licht) bij te stellen vanwege recente inzichten over smalle wegen waar de auto te gast is. Van belang is enerzijds het feit dat deze Gelderse variant al meer dan 5 jaar geleden is vastgesteld. Sindsdien zijn landelijk de inzichten over “de auto te gast-wegen” behoorlijk gewijzigd. Bovendien is de intensiteit van wandelaars, tweewielers en driewielers op dit gedeelte van de dijk in de gemeente Gorinchem sterk gestegen.
Recentelijk is er door de gemeente een nieuwe projectleider voor het dijkversterkingsproject aangesteld. Het is nu aan hem te inventariseren wat er inmiddels allemaal is afgesproken en hoe definitief deze afspraken zijn. Vervolgens zullen de (procedurele) vervolgstappen worden vastgesteld. Na de zomer zal dan besloten worden hoe daarover gecommuniceerd zal gaan worden. De tijd hiervoor begint de dringen, want de eerste werkzaamheden aan de Woelse Waard en aan de dijkversterking starten eind 2021.
- Verkeershinder in de omgeving van de Componistenstraat.
Vanwege de dijkversterking zal er in het 3e kwartaal van 2021 een verplaatsing plaatsvinden van diverse leidingen in de huidige dijk in noordelijke richting. Van de Componistenstraat worden de leidingen ondergronds onder de volkstuinen doorgetrokken tot aan de Dalemwal. In verband daarmee zal er dit najaar ernstige verkeershinder zijn in de Componistenstraat en omgeving. De KBG dringt aan op een goede communicatie hierover.
- Hard rijden op de Beatrixlaan.
Enige tijd geleden ontvingen wij via de gemeente een rapportage van een onderzoek van Veilig Verkeer Nederland over het tegengaan van te snel rijden in woonstraten. In die studie is de Beatrixlaan in Dalem één van de voorbeelden. Wij hebben aan de gemeente gevraagd hierover te communiceren met de betrokken inwoners. Het rapport zal geplaatst worden op SamenGorinchem.nl.
- Verlichting oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers.
Naar aanleiding van de klachten over de rotonde bij de Griendweg, heeft de KBG-OG een advies opgesteld. Enerzijds wordt erop aangedrongen in het algemeen rekening te houden met de remafstanden van het autoverkeer. Het verdient aanbeveling om het verlichtingsniveau van de fietspaden nabij kruisingen een niveau hoger te maken in vergelijking tot de autorijbaan. Dat is ook de norm. Anderzijds wordt specifiek voor de Griendweg door de KBG-OG een advies gegeven voor verbeteringsmogelijkheden ter plaatse.