NIEUWSBRIEF Klankbordgroep Oost-Gorinchem mei 2021
We hebben als klankbordgroep regelmatig ambtelijk overleg met de verkeersgroep van de gemeente. In dit overleg wordt er informatie uitgewisseld over de verkeerszaken die spelen in onze wijk.
Op 14 april 2021 was er weer overleg met de gemeente waarvan we hierbij kort verslag doen:
- De klankbordgroep heeft naar aanleiding van het vorige overleg in februari een advies gegeven voor een (verkeersveilig) ontwerp van het middengebied in Hoog Dalem (brede school, kerk en etc.). Het blijkt nu dat een aantal zaken al min of meer definitief zijn vastgelegd, gebaseerd is op eerder overleg met betrokkenen. De les is dat we als klankbordgroep (weer) niet tijdig genoeg hebben kunnen of mogen deelnemen aan dat overleg. lees het advies en de reactie van de gemeente.
- Op basis van de besproken meest recente details van het verkeersontwerp voor het middengebied Hoog Dalem overwegen wij alsnog een advies uit te brengen. De kern is dat het naar ons inzicht mogelijk moet zijn om ook bij een inrichting van woonerven en/of 30 km-zones, die gebaseerd zijn op de ideeën van ‘shared space’, omwille van de drukte en de verkeersveiligheid tijdens schooltijden, toch enkele extra voorzieningen te treffen in het verkeersontwerp. Het gaat niet in de eerste plaats om de regels, maar eerder om de logica en vooral de “leesbaarheid” van het ontwerp. Meer uitgaan van de wijze waarop zaken in de praktijk functioneren.
- Over de verlichting van de fietsers bij de rotondes van de Griendweg en van de Merwedonk wordt overwogen eveneens een advies uit te brengen.
- We krijgen een toelichting op de weginrichting van de Merwededijk tussen fort Vuren en de Vestingweg in verband met dijkversterkingsoperatie. De Klankbordgroep blijft van mening dat de “auto te gast”-gedachte niet voldoende zal werken als er geen visuele afbakening komt van de fiets- en voetpaden, eventueel gecombineerd met snelheidsbeperkende maatregelen. Het gebruik van grasbetontegels met de langsrichels, zoals in de huidige situatie, is zelfs gevaarlijk voor fietsers. Ook de toepassing van klinkers bij de ‘overlaten’ is voor fietsers niet ideaal.
- Voor het overige dijkgedeelte (Dalemdijk) is de gemeente nog bezig met een ontwerp, dat mettertijd ter bespreking zal worden voorgelegd aan betrokkenen.
- De klankbordgroep is van mening dat alle bewoners van Gorinchem geïnformeerd moeten zijn (en eventueel mee moeten kunnen denken) over de uiteindelijke inrichting van de Merwededijk. We denken dat daar nog tijd voor is. Tot nog toe zijn vooral de directe bewoners van de dijk daarbij betrokken geweest.
- Besproken zijn de eerste schetsen van het ontwerp van een verbeterde kruising van de Componistenstraat en de Lingsesdijk. De planning is nu dat de aanleg eerst zal plaatsvinden in het 3e of 4e kwartaal van 2022. Dat is mede zo laat, omdat men over dit ontwerp een goed overlegproces wil ingaan met betrokkenen. Wij hebben het voorstel gedaan om ook een meningspeiling te organiseren onder de fietsers die regelmatig dit punt passeren. Ook wordt gevraagd om een versnelling van dit project waar mogelijk.
- Opgemerkt wordt dat over de voortgang van de werkzaamheden in Hoog Dalem de gemeente in toenemende mate gebruik maakt SamenGorinchem.nl. Dat is een prima ontwikkeling.
De volgende bijeenkomst van het verkeersoverleg met de gemeente zal zijn op woensdag 9 juni as.
Heb je belangstelling en wil je voor onze wijk meedoen met één of meer overleggroepen, dan ben je van harte welkom. Stuur een e-mail naar en geef je op.
Ga naar onze pagina voor meer informatie naar onze websitepagina op SamenGorinchem.nl.
Op 21 mei gaat de Griendweg weer open: twee veilige fietsoversteken zijn gerealiseerd!