‘CODERDOJO IS EEN ONTDEKKINGSREIS VOOR HET KIND’
Max Stoltenborgh (23) studeert software development op de Hogeschool Utrecht en is sinds september 2020 vrijwillig mentor bij CoderDojo in bibliotheek AanZet in Gorinchem.
De student zegt:,,In dit vrijwilligerswerk geef ik de kennis die ik leer meteen weer door.” CoderDojo, wat betekent dat? ’Coder’ van ‘coderen’ is een ander woord voor programmeren, en ‘dojo’ is een zaal waar Japanse vechtsport geoefend wordt, maar verwijst ook naar een plek om te leren. In Max’ eigen woorden:,,CoderDojo is een programmeerclubje voor kinderen, met mentoren die er iets meer van weten.” Normaal gesproken komen ze elke maand bij elkaar. ,,Er zijn een stuk of vijf mentoren en voorafgaand aan de CoderDojo bespreken we wat we gaan doen. De mevrouw van de bibliotheek is daar ook bij, want AanZet faciliteert onze club.” Door de coronamaatregelen is de bibliotheek nu weer dicht. Niet alleen het vrijwilligerswerk staat op een laag pitje, ook zijn studie volgt hij uiteraard online, en zijn vrienden ziet hij een stuk minder. Na studierichting-omzwervingen langs civiele techniek en docent natuurkunde, kreeg hij een ‘halve midlifecrisis’ op zijn negentiende, zegt hij. ,,Het was vooral een kwestie van mezelf leren kennen door veel dingen te proberen. Nu zit ik in het derde jaar van software development, dat past beter bij mij.” Toen hij stage liep voor zijn studie natuurkunde op een middelbare school, merkte hij al snel dat hij daar niet gelukkig van werd. ,,In een klas raak ik het overzicht kwijt. Bij CoderDojo begeleid je vooral één op één. Je zet de kinderen aan de gang, en als ze iets willen weten, dan willen ze dat ook echt. Het is superleuk om te doen. Ik word er blij van als de kinderen het interessant vinden, en als ze echt iets hebben geleerd. Dat geeft mij voldoening.”
Behoefte aan meer interactie
Max woont thuis met beide ouders en twee jongere zussen. Hij heeft diverse hobby’s. ,,Ik houd onder andere van gitaar spelen, lezen en nadenken over dingen, een beetje filosoferen om m’n eigen mening te vormen.” Maar hij kreeg behoefte om er iets bij te doen, vertelt hij. ,,Er zijn veel dingen die ik leuk vind, maar prima alleen kan doen. Dus ik zocht iets met meer interactie. Op de site van Vrijwilligerssteunpunt Gorinchem vond hij een vacature in de buurt. ,,De vraag naar mentoren bij CoderDojo sloot aan bij mijn persoonlijke interesse.” Max legt het principe van CoderDojo uit. ,,Er wordt gebruik gemaakt van open source software, dat betekent dat de code van de software beschikbaar is voor iedereen, en dat je aanpassingen kunt doen. Bij Word bijvoorbeeld, kan dat niet.” Soms nemen de mentor of het deelnemende kind zelf iets mee, printplaatjes of een raspberry pi, dat is een minicomputertje, legt hij uit. ,,Wat we doen is supersimpel, maar wel supergaaf. Je kunt bijvoorbeeld een houten autootje besturen door de wielen te laten draaien met behulp van een bepaalde digitale opdracht.” En er zijn de spelletjes natuurlijk. ,,We laten de kinderen grotendeels zelf een snakespel maken, en onderling helpen ze elkaar. Je geeft ze weleens een voorzetje, of stimuleert hun zelfvertrouwen met de belofte ‘we gaan er gewoon voor zorgen dat je dat kan’. Het is een ontdekkingsreis voor het kind.”
Als dit, dan dat; iedereen kan dat volgen
Een van de jongetjes was thuis ergens mee bezig geweest, vertelt Max. ,,Toen ik het programmaatje zag van dat jochie, dacht ik ‘toen ik jouw leeftijd had was ik daar niet mee bezig’, dus dat enthousiasme is gewoon leuk om te zien.” Max vermoedt dat er talent zit in die jongen. ,,Als hij zo doorgaat, zie ik hem later wel developer zijn ergens.” Waar was Max zelf mee bezig op de basisschoolleeftijd? Hij antwoordt:,,Ik had zo’n onbezorgd leventje weet je wel, van eerst alleen maar buiten spelen, en later hangen met vrienden. Mijn interesses ontwikkelen was toen niet echt zo’n ding voor mij.” De jongens zijn in de meerderheid op de club. De meeste komen alleen, maar soms ook met een vriendje of broertje. Max zou het wel leuk vinden als ouders ook hun dochters kennis lieten maken met CoderDojo. ,,Het gaat om simpele logische stappen; als dit, dan dat. Iedereen kan dat volgen, het is super interessant. Ik vind het erg jammer dat de basisschool geen programmeerlessen geeft.”
Ook mentor worden bij CoderDojo?
Ben je enthousiast geworden van Max’ verhaal? Word ook mentor!
Max legt uit waarom: ,,Het is super rewarding om de kinderen te zien leren. Bovendien ben je bezig met iets wat je zelf leuk vindt. Je draagt je kennis over waardoor de ander - maar ook jijzelf, weer veel leert.” Kennis van programmeren, of iets in die branche is handig, omdat je ook gespecialiseerde vragen kunt krijgen, zegt hij. En naast kennis van logica is er nog iets van belang: ,,Je moet niet bang zijn voor kinderen, al heb ik nog geen echt vervelende kinderen meegemaakt daar. En je hebt geduld nodig.”
Meer informatie: www.coderdojo.nl