Pauline Hurkmans, oprichter van Stichting Innovators voor hoogbegaafden, of liever: ‘niet-schoolbegaafden’.
Als ze het in haar werk over drop-out voorzieningen hadden, wist ze stiekem van binnen dat het ook over haar eigen kinderen ging, vertelt Pauline Hurkmans (41). ‘Maar ik heb een tijdje in de ontkenningsfase geleefd.’ De enthousiaste, onbevangen moeder van Mila (16), Aiden (13), Yent (9) en Kate (3), is begeleider en coach in de groepsdynamiek en kan worden ingeschakeld voor probleemklassen op school. Die ontkenningsfase is ze inmiddels voorbij. Terwijl ze een plekje leegmaakt voor mijn laptop tussen de klei, strijkkralen en puzzelstukjes op de grote eettafel, vertelt ze wat ze bedoelt:’In het reguliere onderwijssysteem wordt kinderen volgzaamheid ingepeperd. Ik jaag geen opstandigheid aan, maar heb met mijn eigen kinderen meegemaakt dat ze zichzelf kwijtraken, omdat ze zo’n moeite moeten doen zich aan te passen aan het gangbare systeem. Ze krijgen het stempel ‘hoogbegaafd’, maar beter is: ‘niet schoolbegaafd’.’ Pauline stelt dat de niet-schoolbegaafden in het reguliere onderwijs tussen wal en schip vallen, of zelfs buiten de boot. Er zijn momenteel in Nederland zo'n 70.000 thuiszitters: kinderen die om diverse redenen geen passend onderwijs ontvangen. Ook in Gorinchem zijn er gezinnen die hiermee worstelen. Bovendien speelt er nog meer, weet Pauline:’Het verdrietige is dat ze ook vastlopen op muziek- of zwemles, bij de scouting en de sportclub. Een kind dat het altijd beter weet, wordt als irritant gezien en als de anderen je spelvariant niet snappen, blijf je al snel alleen over.’
Talentontwikkeling
Het gezin heeft al vijf scholen en verschillende vormen van onderwijs gehad. ‘Iedere school pretendeert elk kind te zien, maar het onderwijssysteem is gewoon verouderd.’ Dus richtte Pauline twee jaar geleden de belangenvereniging Stichting Innovators op. ‘Het is onze droom een aanvulling te zijn op het snijvlak van onderwijs en zorg.’ Haar twee middelsten gaan voorlopig vier dagen per week naar een persoonlijke talentontwikkelomgeving van Spirare in Limburg. ‘Ze slapen daar ook, want zij kunnen niet elke dag 240 kilometer heen en weer rijden.’ Met alle expertise die Pauline opgebouwd heeft, wil ze met Innovators meer van dergelijke veilige ontwikkelingsplekken creëren voor niet-schoolbegaafden van 4 tot 23 jaar. ‘Elk kind heeft daar recht op in de eigen woonplaats: na schooltijd spelen, schoolreisjes, schoolfoto’s, dat missen ze nu allemaal.’ Haar dochter (16) ging zeven jaar naar de basisschool en zat toen viereneenhalf jaar thuis. ‘Men dacht dat ze niet zo gemakkelijk kon leren, tot de IQ-test iets anders vertelde. Na de begeleiding bij Spirare doet ze nu staatsexamen en scoort super hoog. Als je het kind niet dwingt, maar volgt in de eigen interesse, komt het op zijn of haar plekje terecht.’ Pauline kijkt nooit naar een kind als probleemgeval, maar ziet juist het verlangen achter het gedrag:‘Ik kan lezen en schrijven met kinderen die lastig gevonden worden. Eigenlijk zoek ik altijd naar alle positieve dingen in mijn omgeving, en probeer dat ook aan mijn eigen kinderen en de jongeren met wie ik werk mee te geven. Het geluk zit namelijk, hoe cliché ook, in de kleine dingen en in wat wél kan.’
Vakvrijwilligers
Naast haar reguliere baan kost de stichting Pauline nu nog haar eigen geld en tijd, maar:’We zijn in gesprek met gemeente Gorinchem over subsidie, zodat we kunnen professionaliseren. Dertig ouders in de directe omgeving hebben hun handtekening gezet, omdat ze willen dat er meer voor deze doelgroep gebeurt, en regionaal hebben we contact met tweehonderdveertig ouders.' Pauline weet uit ervaring dat het heel zwaar kan zijn met een kind dat in een vorm gedwongen wordt waar het zichzelf niet kan zijn, en daar depressief van wordt. ‘Het klopt altijd als ik zelf naar m’n moederhart luister. Zo luisteren wij ook naar alle ouders, zonder een belerende houding, daarin zijn wij echt onderscheidend.’ Pauline werkt samen met vakmensen als vrijwilligers, die vaak ook ervaringsdeskundig zijn. Ieder van hen heeft een speciale expertise op het vlak van bijvoorbeeld techniek, creatieve werkvormen, muziek en geschiedenis, en betrekken de kinderen daar actief in. Innovators huurt soms ook mensen in om een interessante workshop te geven, zoals van Via Gladiatorem, de schermschool in Gorinchem. Ondanks de individuele beoefening, worden de kinderen uitgedaagd door een waarde als 'broederschap' die daarbij voorop staat. Pauline's eigen kinderen stellen altijd vragen, zegt Pauline. ‘Op zoek gaan naar antwoorden kost bakken energie. Veel ouders hebben die luxe en tijd niet. Daarom wil Innovators ouders ondersteunen door een klankbord te zijn. ' Innovators geeft daarnaast advies op scholen en vraagt preventief meer aandacht voor het onderwerp. De intensieve omgang met de kinderen kan een wissel trekken op de partnerrelatie, vertelt Pauline eerlijk. ‘Toen onze kinderen de eerste keer vast liepen, kwamen we in een emotionele rollercoaster terecht. De zorg die je samen hebt voor je kinderen die zich staande moeten houden in een wereld die hen niet altijd begrijpt, maakt het erg pittig.’ Ze vindt ontspanning in haar tuin en de natuur, maar kan evengoed genieten van een avondje uit. En dan doet ze ook nog een studie psychologie. Het is een kwestie van balanceren, zoveel is duidelijk. Om de stichting uit te kunnen bouwen nodigt Pauline alle lezers van dit interview uit: ‘Wie structureel wil hobbyen en jongeren daarin meenemen, meld je aan als vakvrijwilliger.’
Meer informatie: www.stichtinginnovators.nl
Geschreven door Levien Vermeer, in opdracht van Vrijwilligerssteunpunt Gorinchem